Kulturpunktúra

Mi lesz most?

2023. július 19. - norciuszcolombus

Egy mondatban is nehéz kifejezni azt, amin most Hollywood és maga az egész filmipar keresztül megy, hiszen túlzás nélkül kijelenthető, hogy a jelen eseményei nagy valószínűséggel erős kihatással lesznek a filmipar hosszútávú kilátásaira. Nem kell messzire menni, hiszen jól példázza, hogy mi történik akkor, ha az összes forgatókönyvíró sztrájkba lép, és a szereplőket engedik az írói szék közelébe, akiknek össze kell ütni valamit hirtelen: The Idol. A WGA, vagyis a Writers Guild of America, amely közel 11 500 írót képvisel az Egyesült Államokban 2023 májusában kezdett sztrájkba az AMPTP szervezeti méltánytalansága és a két fél közötti elhúzódó munkaügyi vitája okán. A filmipar csaknem 15 éve lépett hasonló sztrájkba, még 2007-ben, ami a televíziós iparnak és a los angelesi gazdaságnak csaknem 2 milliárd dollárjába került, az amerikai szórakoztatóiparnak pedig csaknem 500 milliós veszteséget okozott. A sztrájk akkora hatással volt az akkori televízió iparra, hogy több, sikeres széria forgatása is leállt a forgatókönyvírók tiltakozása miatt, így több napi vagy heti show, mint a The Colbert Report, a The Daily Show vagy a The Late Late Show munkálatai álltak le. Sorozatok terén sem volt nyomtalan a sztrájk, hiszen több sikeres széria is éppen rövidebb évadot tudott megélni, mint példának okán a 30 Rock, a Big Bang Theory, a Breaking Bad vagy a The Office. Ezen szériák esetenként 5-6 epizóddal lettek rövidebbek a tervezettnél, amely szignifikáns kurtításnak is mondható. Az akkori demonstráció több, mint 3 hónapig tartott, ahol alapvetően az AMPTP kapzsisága és az írókkal szembeni igazságtalan és méltánytalansága ellen tüntettek, a mostani tüntetés ám már sokkal inkább túlmutat annak célján. A forgatókönyvírók, színészek és művészek sztrájkja nem ismeretlen egyébként a filmipar és a szórakoztatóipar számára sem, hiszen már az 1930-as évek óta, kisebb-nagyobb megszakításokkal, de történtek tüntetések. Az egyik legelső volt a Disney Studios animátorai által tartott sztrájk, amely csaknem négy hónapig tartott, és amelyet az arányos fizetés és a szakszervezeti érdekképviselet miatt tartottak meg. A tüntetés végeredményeképp a Disney jópár animátorától vált meg, de pozitív végkifejletének mondható, hogy a Screen Cartoonist Guild, vagyis az animátorok céhe a Disney által is elismerve lett. Ez tette lehetővé, hogy azon animátorok, akik elbocsátottak és vissza szeretnének térni, lehetőséget biztosítson újbóli alkalmazásukra. Csaknem 20 évre rá a Screen Actors Guild, amely fénykorában - 2012-es megszűnése előtt - csaknem 100 000 filmes és televíziós fő- és háttérben dolgozó művészeket, előadókat képviselt világszerte, 1960-ban lépett sztrájkba a későbbi amerikai elnök, egykori színész, Ronald Reagan vezetésével, amely szünet csaknem 6 hétig tartott. Párhuzamosan a színészek tüntetésével a forgatókönyvírók céhe is tüntetésre lépett, amely több, mint 21 hétig tartó sztrájkot eredményezett szintén. Eredményeként a forgatókönyvírók jogai és nyugdíjainak feltételei javítása lett eszközölve, ezenkívül a sztrájk biztosította, hogy az írók nettó bevételük öt százalékát az 1960 előtt bemutatott televíziós filmekből megkapják.  
Ez a kettős tüntetés - a színészek és a forgatókönyvírók együttes kiállása - közel 63 évig példátlan volt, egészen 2023-ig, ahol szintén szimultán lépett sztrájkra a Writers Guild of America és a SAG-AFTRA egyesülete.  
A művészek és a stúdiók közötti érdekellentét és súrlódás nem újkeletű, megoldatlan ügy Hollywood-ban. A mostani sztrájk egyik fontos aspektusa a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőség és átok egyben, amely konkrétan veszélybe sodorja az írók, forgatókönyvírók és alkotók munkáját, lehetőségeit, és művészi integritását. A 2020-as pandémia is közvetetten közrejátszik az idei sztrájk fontosságában, hiszen a koronajárvány okozta streaming térnyeréssel a televízió és még a filmipar sem tudta felvenni a versenyt, mondhatni teljesen újraírta a játékszabályokat, és a Netflix után a több stúdió is streaming platformot hozott létre saját gyártású tartalmakkal, mint a Disney+, a Hulu vagy a Prime Video. A mostani tüntetések egyik fő mozgatórugója az MBA, vagyis a Minimum Basic Agreement, amely egy olyan alap megállapodás, ami a Writers Guild of America munkavállalóinak nagy részét lefedte. Ez a szerződés egy olyan előírást tett lehetővé, amely kollektívan állapította meg a televíziós és film forgatókönyvírók minimálbérét. A televíziózásban azonban egy kisebb kivételi halmazt képezett azon írók csoportja, akik nem a televízióra, hanem kifejezetten streaming szolgáltatók által forgalmazott sorozatokat írtak. Az MBA hatálya azonban a nem televízióra gyártott forgatókönyvírókra nem terjedt ki, hiába annak ténye, hogy értelemszerűen nagyobb arányt képviseltek ezen írók. Összehasonlításképpen például a népszerű késő esti talk-show-kon dolgozó írók, mint a The Tonight Show with Jimmy Fallon, vagy a The Late Show with Stephen Colbert több fizetésért dolgoztak, mint például az Apple Tv+-ra gyártott The Problem with Jon Stewart műsoron dolgozók. Az MBA a streaming szolgáltatói műsorok íróira nem terjedt, ki, nekik egyénileg kellett tárgyalniuk a streaming szolgáltatókkal bérigényük kapcsán, amelynek eredményeképpen szignifikánsan alacsonyabb honoráriumot kaptak, voltaképpen ugyanazon az elvégzett feladatért. Az amerikai írók céhe sztrájkjuk egyik fő pontjaként fogalmazta meg, hogy szerződésükbe foglalják bele a munkaviszony időtartamára vonatkozó feltételek, így ez megkövetelné, hogy minden műsorban minimális számú írót foglalkoztassanak minimális ideig, attól függetlenül, hogy azok munkája szükséges-e vagy sem. Az MBA hatálya 2023. május 1-jén járt le.  
A másik fontos aspektusa, amelyet a WGA szorgalmaz, hogy az írói csapat minden tagja kapja meg nyugdíját és egészségügyi alapját is, ezt azonban az AMPTP kategorikusan utasította el, ellenjavaslat tétele nélkül. A Writers Guild of America tagjainak 98%-a részese a jelenlegi sztrájknak, ezt követően az AMPTP tárgyalásokat folytatott a legnagyobb streaming szolgáltatók nevében a WGA-vel, így az Apple Studios, a Paramount Global, a Walt Disney Company valamint az Amazon Studios-szal is, de egyelőre a megbeszélések megállapodás nélkül zárultak le. A határidő lejárta után döntött úgy a céh, konszenzus hiányában, hogy egyhangúlag sztrájkba lép május 2-án, 15 évvel a 2007-08-as tüntetést követően. A becslések szerint a jelenlegi sztrájk okozta veszteség Hollywood számára idestova közel 3 millárd dollár.  

361642484_6776165495768400_7857308795284086708_n.jpg

Forrás: Facebook/A24 Film Group

Az idei bojkott sem marad el utóhatás nélkül, hiszen több sorozat forgatása is akadozik, késik, így példának okán érintett az Euphoria 3-dik évadának munkálata, a The Handmaid’s Tale 6-dik etapja vagy a The Mandalorian 4-dik szezonja. Legnagyobb szívfájdalmam, hogy a The Last Week with John Oliver forgatása is bizonytalan ideig szünetel, de több talk-show host, így Stephen Colbert, Seth Meyers és Bill Maher műsorai is parkoló pályára kerültek. Filmek terén sem maradt el a hatás, így több blockbuster forgatása is bizonytalan ideig leállt, így például a Deadpool 3, a Gladiator 2, de a Mission: Impossible legújabb felvonásának forgatása is veszélybe került. Az írók céhének sztrájkja egyelőre nem sejteti annak végét, addig is a végtelenségig újra tudjuk nézni kedvenc sorozatainkat. Egy ideig talán az egyik utolsó alkalomnak mondható a mozi iparban is a Barbie és az Oppenheimer egy napon esedékes premierje, vagyis maga Barbenheimer, amely szinte kettéosztotta a filmrajongók táborát. Hogy mi is jelent pontosan? Milyen volt első kézből végignézni a két darabot, ráadásul egy ugyanazon napon? Ezt legközelebbi alkalommal fejtem ki. Addig pedig csak reménykedni tudunk, hogy soha többet nem hoznak össze olyat az írók büntetésül, mint a The Idol, vagy a The Witcher harmadik évada. 

süti beállítások módosítása
Kulturpunktúra