Kulturpunktúra

A felnőtt korú filmipar és ékkövei - I. rész

2021. július 08. - norciuszcolombus

Ez nem idevágó téma, de ezzel kell kezdenem. Über fontos! Kutatásaim során furcsa kasszasiker filmek után is  olvastam, és megdöbbenten konstatáltam a tényt, idestova 20 évvel később, miszerint a Stuart Little kisegér forgatókönyvét maga M. Night Shyamalan írta. Köszönöm a figyelmet. Most már belekezdhetünk!

Habár az idei év nem kedvezett sem a filmeknek, sem a mozipénztáraknak, mivel egy ideig még mindig a pandémia miatt fog köhögni a gazdaság minden ágazata, a streaming szolgáltatók eközben popcorn-nal a kezükben, tele hassal dőlhettek hátra és élvezhették a következmények hatásait. A Netflix 2020 végén ütötte meg 200 milliós számot a feliratkozók és az előfizetések tekintetében, így joggal mondhatjuk, hogy a tévénk lett az új mozink.   

Nem csupán egy, de 10 év távlatából is elcsodálkozhatunk, mennyit is változott a mozi-ízlés és a filmipar arca és erőviszonyai, tekintve azzal, hogy idén több kínai gyártású film is felkerült a top 10-es legtöbb bevételt hozó listájába, sőt szintet lépve kijelenthetjük, hogy idén a kínai Hi, Mom című film nem csupán 2021 idei csúcstartója a maga több, mint 800 millió dolláros bevételével, de minden idők legtöbb bevételt hozó, nem angol nyelvű filmje is egyben. 

Íme hát a lista, amire mindenki várt! Egy lista mind fölött! Egy lista kegyetlen! Nos, kegyetlenül összehasonlítja az évtized filmjeit. Vajon még ma is jegyet váltanánk rá, hogy megtekinthessük ezeket a kasszasiker filmeket? Lássuk hát az elmúlt három évtized filmjeit két kontrasztban.  

1990 - 2010 

Ghost vs Toy Story 3. 

Kitalálni se lehetett volna jobban, hogy egy egy (két- illetve) háromrészes eposszal kerüljön kontextusba az elmúlt két évtized egyik legtöbb bevételét hozó filmjei, mondom ezt bátran, hiszen – habár felsorolásból kimaradt - 2000-ben a Mission Impossible második része ült a trónon 10 év különbséggel és dicsekedhetett el a közel 550 millió dolláros bevételével a mozi iparnak.  
Ghost című filmet talán nem mindenkinek kell bemutatni, hiszen a romantikus agyagozás jelenetét mindenki az retináját kiégette. 1990 az az év, amikor nem csak a Ghost, de a Pretty Woman és a Home alone is mozikba került, mindenki tudta ki Demi Moore, az MTV-n még zenéket játszottak és létezett még a Szovjetunió is. A Jerry Zucker rendezésében készült romantikus történet Patrick Swayze-vel és a már említett, Demi Moore-ral együtt mutatják be a szerelmes pár történetét, akiket elválaszt a halál egymástól egy baleset miatt. Moore karaktere magára marad, ám nem sejti, hogy hamarosan egy furcsa médium fogja felkeresni a hitetetlen ténnyel, miszerint halott barátja a túlvilágról beszélni akar vele.  
Kétségtelen, hogy a Ghost sztorija akár dráma, akár vígjáték formában kasszasikerként kerül a mozitörténelemben, mert nyilvánvaló "mega hit" történetről van szó, aki évtizedtől függetlenül vonzza a közönséget. És ekkor még csak szót sem ejtettünk a film kiaknázatlan soundtrack-jéről, kezdve az 1955-ös Unchained Melody leporolásával, a dal pedig megjelenése után közel 35 évvel egybeforrott a filmmel, és szinte képtelenség anélkül meghallgatni, hogy ne jutna eszünkbe Demi Moore könnytől csillogó szeme.  
De mi a helyzet akkor, ha egy aranybányát folytat az alkotó, mint ahogy azt tették, idestova négyszer a Toy Story alkalmával. De itt következzék a zsebkendő helye. Hogy teljesen őszinte legyek, csupán kijelentéseket tudok mondani a filmről, mivel az első részen kívül a többit nem láttam, ellenben íme néhány felsorolás a Toy Story harmadik részével kapcsolatban (a képeket és a sztorit elnézve egyébként felül kell, hogy írjam az állításom, mert rájöttem, hogy a harmadik részt láttam, ellenben a negyediket nem, de már nem írom át őszinte soraimat): 

  • minden idők legtöbb bevételét hozó animációs filmjéről beszélünk
  • a harmadik rész összesen 4 Oscar-jelölést gereblyézett össze, köztük a legjobb forgatókönyv jelölését is 2011-ben
  • az összesen 200 millió dollárból készült mozi több, mint az ötszörösét hozta a Walt Disney konyhájára, ezzel elkerülhetetlenné téve a negyedik részt. 

De mi is olyan különleges az életre kelt bábuk sztorijában, ami szintén évektől és kortól függetlenül univerzális üzenetet hordoz a barátságról, a kitartásról és a szeretetről, amit szintén kortól és nemtől függetlenül is fel tudunk fogni és értékelni tudunk. No de, itt jön a fontos kérdés. 10 év távlatából vajon melyik film kerüljön ki győztesen? Ha idén mutatnák be őket először, melyikre váltana jegyet inkább?  

1991 –2011 

Terminator 2 vs Harry Potter és a halál ereklyéi II. 

Második részek 10 éve, második részek 30 éve és Harry Potter 20 éve, mert bemutatásának évében 2001-ben, a metszet évében az esztendő legtöbb bevételt hozó filmjeként vonult be a köztudatba. Lássuk, hogy vajon Daniel Radcliffe képes-e ringbe szállni az ex-kormányzó Arnold Schwarzenegger-rel!  
James Cameron monstrum franchise-ának második felvonásában ismét találkozhatunk a robot Arnold Schwarzenegger-rel, az anya Linda Hamilton-nal, és az egy pár felesért karrierjét a kukába dobó, ám tehetséges Edward Furlong-gal, mint John Connor. A film látványvilágában és dinamikájában a Cameron-féle káoszt testesítette meg, és korának egyik leglátványosabb filmjeként ismert. Nem beszélve a sok elismerésről, amit a mozi kapott, hiszen négy Oscar-díj jelölést is tudhat magáénak. Hogy mai fejjel is megnéznénk-e? Ne feledjük a tényt, hogy a Terminátor reneszánsza, amibe a cuki Emilia Clarke-ot is belevonták, ami azonban nem hozott akkora sikert és elismerést, mint ahogy azt elődjei tették.  
Ez kevésbé mondható el listánk második résztvevőjéről, a Harry Potter birodalomról, amiből viszont soha nem elég. Talán azon kevés franchise közé sorolható, amelyek évről évre több érdeklődőt vonzott maga köré. Ekkor persze még nem esett szó a J.K. Rowling könyveiről, amik ugyanezt a karrier ívet mutatták be, és úgy kapkodták el a könyvesboltok polcairól, mint a cukrot, így téve szupersztárrá nem csupán a történet íróját, de minden egyes szereplőt, akik kapcsolatba kerültek a Harry Potter-rel. Watson, Grint, Radcliffe de még Felton is valószínűleg egy ideig elél a jogdíjakból, amik a film után folynak be a számlájukra - már ha jó szerződést írta a Warner Brothers-szel - bár nem az én tisztem turkálni bárki pénztárcájában. Távol álljék tőlem. Inkább turkálok mindenki más pénztárcájában, és teszem fel a kérdést, inkább egy néznének meg egy filmet egy olyan fiúról, akinek meg kellett volna halni, de a körülmények ellenére túlélő válik belőle, hogy szembe szálljon a sorsával és ősellenségével, vagy inkább néznének meg egy olyat, mint a Harry Potter, ahol...várjunk csak?  

1992 - 2012 

Aladdin vs Bosszúállók 

A filmtörténelem során 1992 az olyan filmek éve, amikor tényleg volt minden a top 10-es listában: mesefilm, romantikus film, akciófilm, egy Reszkessetek betörők rész, egy Aaron Sorkin film, de még egy Lorne Michaels alkotás is.  
De kanyarodjuk vissza a lista elejére, ami egyik sem a felsoroltak közül, mivel 1992 legtöbb bevételét hozó mozija nem más, mint egy rajzfilm, a fergeteges Aladdin volt, ami az év végén, novemberben került a mozikba, és tarolta le az egész esztendős gyártást. A vidám mese a tolvaj Aladdinról szól, aki a szerencse folytán talál egy lámpást, benne a mindenható Ginny-nel, aki segít a fiúnak meghódítani szerelmét, Jázmint, ám mindezek alatt és a kívánságok által egyre távolabb kerül önmagától Aladdin, és veszélybe kerül mindaz, amiért oly sokat kívánt. Neked mi a szíved vágya? Vajon boldogabb lennél, ha valóra válna?  
Valamikor 20 évvel később ugyanezt a kérdést teszi fel magának Thanos, a Marvel univerzumban, aki nagy valószínűséggel csak egy erős bólogatással válaszolna. A Bosszúállók testesíti meg a modern mozi élmény entitását és kérdőjelez meg mindent, amit a hagyományos filmekről tudtunk. Szuperhősökkel is lehet mélyenszántó üzenetet átadni a nagyérdeműnek, még ha az robbantásokba, ember feletti képességekbe, nagy zöld emberekbe és sok-sok latexruhába van csomagolva.  
Jon Favreau – akit én a Jóbarátokból ismerek, hiszen ő volt Pete, Monica milliárdos barátja egy rövid ideig – 2006-ban nem is sejtette, hogy mekkorát fog dobni azzal, hogy ismét előszedi a Marvelt. No, nem azért volt ez akkora ötlet, mert hozzányúlt, hanem azért, mert sokkal nagyobb dologban gondolkozott, mint annak elődjei a Hulk (volt, minimum két próbálkozás), a Fantasztikus négyes (talán ezt annyiban is hagyhattuk volna, de most megint csinálnak belőle egy harmadik verziót) és a Pókember alkotói, akik lekorlátozták a történetet egy, központi karakterre. Favreau középső ujjat mutatva vezette be a Vasember-t, élén a megbicsaklott karriert leíró Robert Downey Jr.-ral, és vitték sikerre nem csak a filmet, de az egész Marvelt.  
De itt merül fel a kérdés: a maga nemében, mindkét alkotás korszakalkotó volt, de vajon ma is ugyanakkora sikerük lenne, mint bemutatásuk évében? A válasz egyértelmű igen, könnyű kérdés 

1993 – 2013 

Jurassic Park vs Frozen 

Nehéz ügy. Nagyon, nagyon nehéz ügy. Nézzük meg először a paramétereket! A Jurassic Park teljesen új irányba nevelte az 1990-es évek ifjait, akik dínókat akartak klónozni, majd a Frozen, aki ugyanezeket az ifjakból lett apukákat tört be, akik a kislányaik haját fonták be, és öltöztek Elsa kosztümbe csak azért, hogy gyermekeik arcára mosolyt csaljanak.  
Spielberg hatalmasat robbantott és kaszált a Jurassic Park-kal, hiszen 1997-ig ez volt minden idők legtöbb bevételét hozó mozifilmje. Nem csak a sztorijában és a kornak megfelelő látványvilágában alkotott újat, olyannyira, hogy 30 év után is szépen muzsikálnak a franchise folytatásai, hiszen a Jurassic World folytatása, ezzel a filmsorozat hatodik része is mozikba kerül, a tervek szerint 2022 júniusában.  
Spielberg nem aprózta el a dínó mesét, hiszen nagyon akart imponálni a közönségnek, pont ezért imádjuk annyira, hogy a Frozen-nek még csak esze ágában sem volt hasonló törekvése. Kevés történet jár be olyan kalandos utat, mint amit a Frozen járt be a Disney-nél. Az eredeti ötlet a történetről és a jéghercegnőről még az 1940-es években pattant ki az alkotók fejéből. A tényleges munkálatokat azonban csak majdnem 50 évvel később kezdte el a filmgyártó, hiszen az 1990-es években szinte a reneszánszát élte a Disney, így Glen Keane-nel kezdtek el dolgozni 2002-ben. A sors érdekessége, hogy Keane végül dobta a projektet, hogy a nevét adja egy másik projektnek, ami nem volt más, mint az Aranyhaj és a nagy gubanc. 2010-ben a Snow Queen néven futó projektet “kivitelezési rémálomnak” írták le, ám 2013-ra sikerült minden idők legsikeresebb filmjévé kinőnie magát. A Frozen minden idők ötödik legtöbb pénzt hozó filmje lett a maga 1,2 milliárd dolláros bevételével. Az Oscar-, Bafta-, és Golden Globe-díjak és jelölések mellett két Grammy-díjat is beválthatott a főcím zenéjéért, a Let it Go-ért cserébe.  
De mit is mondhatunk el a dínókon és jégkirálylányokon túl? Ha tehetnétek, melyik filmet néznétek meg újra, életetekben először?   

1994 – 2014 

Forrest Gump / Lion King vs Transformers: Age of Extinction 

A felsorolásunk közül talán ez az a “páros”, ahol egyértelműen kijelenthetjük ki a győztes, no de ne szaladjunk ennyire előre! Nem én leszek az a személy, aki elveszi az esélyt és a méltóságot a nyilvánvaló vesztestől. És már csak azért sem egy szokványos összehasonlítás, mert 1994-ből két film is a terítéken van, amiről igencsak érdemes beszélni. Az egyikük az ártatlannak tűnő, ám mélyenszántó történet egy fiúról, aki megtanul futni, nem csak fizikai, de átvitt értelemben is, a másik pedig az Az oroszlánkirály. Van ennél jobb kerek-e világon? Tehát két szuperprodukció küzd ebben a mindent eldöntő körben Mark Wahlberg ellen, akiről nem értjük mit keres itt, ahogy Stanley Tucci, de még Kelsey Grammar láttán is csak vakargatjuk a fejünket, mit keres ebben Michael Bay káoszában? De van az a pénz, tartja a mondás, hiszen 2014 legtöbb bevételét hozó mozija lett a Transformers 82-dik része, ám a kritikusok szétcincálták a darabot, nem beszélve a 7 Arany Málna-jelölésről, amit a film összegyűjtött. Essünk is neki!  
Forrest Gump Robert Zemeckis rendező magnum opusa, hiszen Eric Roth, ötszörös Oscar-díjra jelölt forgatókönyvét játszi könnyedséggel vitte vászonra, nem feledve a tényt, hogy a sztori Winston Groom azonos című regényén alapszik. Habár a könyv és a film története között szignifikáns eltérések vannak, mint például, hogy Forrest Gump a könyv szerint Savant - szindrómával él, a filmben erről még csak említést sem tesznek, ám kiemelik a szereplő alacsony IQ szintjét, aminek ellenére beszél nagy bölcsességgel és tapasztalattal mindarról, amit átélt és ami mögötte van. Gump saját életét narrálja a történet során, miközben érinti a vietnámi háborút, a ping-pong-ot, az egyetemi futballt és Mark Twain-t is. Nagyon nehéz behatárolni, milyen zsánerben is íródott és készült a Forrest Gump, de leginkább a dráma írja le jól, milyen hangulatban is zajlik a film játékideje, ellenben a darab utóhatásait senki sem vonja kétségbe, hiszen az egyik legtöbbet emlegetett filmmé nőtte ki magát az elmúlt 30 évben.  
Ahogy azt tette kortársa, a Lion King is, amitől minden felnőtt és gyerek libabőrös lesz, és talán az egyik legmeghatározóbb mozi élményként is számon tartható, ha valaki a premier napján ott ülhetett a közönség soraiban. Az egyszerre aranyos és szívet melengető sztori az ifjú Szimbáról szól, az oroszlánkölyökről, aki önkéntes száműzetésbe vonul, egy olyan tettért, amit el sem követett, ám meggyőzik az ellenkezőjéről. Szimba felnőtté válik és rájön, hogy kiben bízhat igazán egy vadak uralta, gonosz világban. A jó és a rossz harcát festi alá Hans Zimmer zenéje, amiért nem csak ő, de Elton John és Tim Rice is a magasba emelhette az Akadémia Arany Szobrát a legjobb filmzene, illetve a legjobb filmbetétdal nyomán. Emellett pedig még egy rakat díjat, kritikai sikert és anyagi rekordot jelentett, hiszen több, mint egy milliárd dollárt hozott a Disney konyhájára, nem beszélve arról, hogy 55 millió VHS kazettát adtak el belőle bemutatását követően.  
Van még értelme beszélni a Transformers-ről? Talán igyekezzünk is gyorsan elfelejteni. 

süti beállítások módosítása
Kulturpunktúra