Kulturpunktúra

A nő, aki dögössé tette a papokat - A géniusz Phoebe Waller-Bridge

2020. augusztus 30. - norciuszcolombus

Három Emmy-, mint legjobb főszereplő, és mint legjobb író, két Golden Globe-díj, egy Star Wars- szerep és részvétel, mint forgatókönyvíró az új James Bond filmben, nem beszélve arról, hogy korunk legkülönlegesebb vígjátéka, a Fleabag mellett megalkotta az egyik legkiemelkedőbb üldözős dráma sorozatot is, a Killing Eve-t. 

WallerBridge névjegyén ezek a karriercsúcspontok ki sem férnének egy oldalra, így hát a következő portré méltán adózik az írónő oltárán, akinek a Dögös Pap karakterét is köszönhetjük. Ámen.  

dynamic-63c71e71-a12d-5bfb-a953-490089fbce40.jpg

Forrás:www.southbankcentre.co.uk

Hazánkban talán nem cseng annyira ismerősen Phoebe Waller-Bridge neve, azonban, ha szűkös óráinkban kicsit utána olvasunk a dolgoknak, nem fogunk csalódni, cseppet sem. A londoni születésű színésznő 1985-ben látta meg a napvilágot, családjának felmenői között találunk bárókat és politikusokat is, testvérei pedig szintén a szórakoztatóiparban találtak munkát, hiszen nővére Isobel zeneszerző, míg öccse Jasper zenei producerként és menedzserként keresi kenyerét. Az írónő a Londoni Dráma Akadémián szerezte diplomáját, innen pedig rögös, ám de egyenes út vezetett a szórakoztatóipar felé, egészen az igazi áttörésig a Fleabag-ig. De ne siessünk ennyire előre! 

Az írónő szereti az antihősöket.  

“Sokkal inkább előnyben részesítem azt, hogy nem tudom pontosan megfogalmazni, hogyan is érzek a karakterrel kapcsolatban.” 

2016-os sorozatában, a Crashing-ban, amelyben nem csak színésznőként szerepelt, de a sorozat kreátora és írója is volt egyben. A történetben - közhelyesen - hat fiatal huszonéves életét követjük nyomon 6 epizódon át, akik fogalmuk sincs, hogyan éljék az életüket felelősségteljesen, és a hagyományos értelemben vett “felnőttként”. A rövid sztori tökéletes példája volt az írónő szellemességének, nem félve teljesen gátlástalan módon kifejezni karakterei személyiségét és gondolatait, ez a fajta tökéletlenség teszi pontosan annyira szerethetővé a látott karaktereket, mert nem tökéletesek ugyan, de valódiak és emberiek. A sorozat – Ricky Gervais-hez hasonlóan - nem a mennyiségre ment, és akármennyire is több volt még a történetben, csupán 6 epizódot élt meg, ellenben kritikai elismerést, hírnevet és a Brit Filmakadémia kitüntetését is elhozta Waller-Bridge számára.  

4189.jpg

Forrás: Luke Varley/BBC/Two Brothers

A “küszködő” színész/írónő 2013-as önálló, egyszereplős darabja az edinburgh-i filmfesztiválon került bemutatásra, amit szintén saját maga alkotott meg, és melynek címe Fleabag, azaz bolhazsák. A sztori eredetéhez hozzátartozik, hogy Waller-Bridge mindössze 10 perc alatt hozta össze az alapsztorit, ami a középpontban álló karakter, Fleabag kapcsolatát mutatja be a családjával és a körülötte lévő emberekkel. A történetet némi sötét humorral átszőtt tragikomédiának lehetne kategorizálni, ám sokkal több ennél.  

“Teljesen alábecsültem, ahogyan mindannyian, akik részt vettünk a projektben, nem gondoltuk, hogy ekkora hatással lesz az emberekre, beszélni fognak róla, és ennyire szeretik majd – emellett az emberek azt feltételezik, hogy mindaz, amit látnak, igaz.” 

Az egyszemélyes darab szolgált az alapjául a hatrészes, majd később második évadot is megélt történetnek, ahol kendőzetlenül láthatjuk azt, miként marja el maga mellől a számára fontos embereket Fleabag. A történet egyszerűsége ne csapjon be senkit, mert nem csak a dialógusok, de a kivitelezés is a fő oka annak, amiért csak kivételes magasságokban beszélhetünk a sorozatról. A központi karakter, akinek az igazi neve soha nem hangzik el a sorozatban, már az első képkockáknál a szebb napokat is látott Woody Allent is megszégyenítő stílusban dönti le az úgynevezett negyedik falat, és külön monológokat és magyarázatokat ad a nézőknek úgy, hogy sokáig senki nem veszi észre a környezetében ezt a furcsaságot. A 2016-ban leforgatott első évad túlzás nélkül állíthatóan hangos sikert aratott, miután az Amazon Prime streamingszolgáltató műsorkínálatában megjelent. (You című sorozat is hasonlóképpen kezdte, amelyet először a Lifetime-on mutattak be, ám későbba Netflix lecsapott rá, és szintén hatalmas sikert ért el.) A sorozatban megismerhetjük néhány képkockából a címkarakter múltját, több jelenetből a kapcsolatát a nővérével és az apjával, ami korán sem felhőtlen, és az évad végére pedig eggyé válunk Fleabag-gel, aki az élete szinte minden területén kudarcot vall, ám egy apró reménysugár marad neki. A sorozatban az immáron Oscar-díjas Olivia Colman-t is láthatjuk, mint ellenszenved mostohaanya, valamint a második évadban csatlakozik a lehengerlő Andrew Scott is, aki a Dögös Pap szerepében brillírozik. 

phoebe-waller-bridge-smoking-at-emmys-after-party-photo.jpg

Forrás: Josh Cole/Instagram

“...az első évadnak teljes befejezése volt a fejemben. Mivel a színházi verzió az alapja, így ugyanaz a befejezés is...legfeljebb újra értelmezhetem azt, hogyan beszél a kamerába, mivel az egész első évad lényege az volt, hogy a kamera más személyként mutatja be, amíg ki nem derülnek a titkai, és a végén rájövünk, mennyire szégyenlős is valójában...” 

Fleabag második évadának első részét és Waller-Bridge-t is oldalba dobták egy Emmy-vel, nem véletlenül. Azzal szemben, hogy az első évad inkább arról szólt, mi az, amit nem látunk Fleabag életéből, a második évad előtérbe helyezi azt, hogy mi az, amit a címszereplő nem mond el. Már az első pillanattól nyílt lapokkal játszik, és nincs több takargatnivalója. A Dögös Pap figurája ellenben teljesen új kontextusba helyezi a történetet, nagyon halkan pedig ki lehet jelenteni, hogy megugrotta, sőt túl is szárnyalta az első évad magas szintjét. A szerelmi szál megjelenésével egy sokkal sebezhetőbb, érzékenyebb és emberibb karaktert ismerhetünk meg, a negyedik fal ledöntésének csavarásával pedig egy egészen új értelmet nyer a komplex sorozat.  

“Amikor felhoztam azt az ötletet, hogy egy másik karakter látja azt, hogy Fleabag belenéz a kamerába, azt éreztem, hogy megvan az, amit akartam, és hirtelen nyitott volt minden...” 

 

1267978.jpg

Forrás: www.dazeddigital.com/BBC/Two Brothers

Andrew Scott figurája a végtelenül szimpatikus pap, akivel szemben Fleabag gyengéd érzelmeket kezd el táplálni, ellenben már az első pillanattól tudjuk, hogy ennek nem lehet jó vége. Az eredeti forgatókönyvben egyszerűen “Hot Priest”- ként megnevezett karakter a közösségi médián a sorozat bemutatását követően önálló életre kelt, Andrew Scott – aki Moriarty-ként is elképesztő volt - hiteles alakítása pedig végérvényesen egybeforrott a színész személyével. (Nemrégiben az RTE One egy jótékonysági adományszervezés kapcsán forgattak le egy rövidfilmet, ahol cross-over-ként szerepeltették az ír sorozat, a Normal People két fő karakterét, és a Dögös Pap személyével, ahol stílusosan gyónni érkezett Marienne és Connell.) A történet során felszínesen ugyan, ám megjelenik Isten és a vallás fontossága is, ezzel sodorva a karaktert választás elé, amely elvezet minket a keserédes, ellenben cseppet sem tragikus végkifejlethez. A második évad végére feltehetjük magunknak a kérdést: vajon lesz-e harmadik évad, ám Waller-Bridge egyelőre nem tervez ismét Fleabag bőrébe bújni.  

“Azt hiszem, adok neki egy kis pihenőt, szerintem ennyi izgalom elég volt neki.”  

Az írónőről a Fleabag kapcsán rengeteg híresség is elismerően nyilatkozott. Donald Glover kategorikusan, ám humorosan kijelentette, hogy teljesen kiakadt Waller-Bridge-re, amikor látta a sorozatot, és dühös volt, amiért nem neki jutott először eszébe hasonló sorozatot alkotni, (Donald Glover a zenélés mellett a televíziózásban is sikeres, hiszen az Atlanta című sorozata hamarosan a harmadik évadát tapossa) Jennifer AnistonNatalie Portman és Taylor Swift is rajongásukat fejezték ki a közösségi médián keresztül, továbbá az Amerikai Egyesült Államok előző elnöke, maga Barack Obama is tetszését fejezte ki, és kijelentette minden idők egyik legjobb sorozatának Phoebe Waller-Bridge szériáját. Érdekesség, hogy mind az első és a második évad során saját zenét készítettek a sorozathoz, hiszen a színésznő testvére Isobel Waller-Bridge működött közre az összetéveszthetetlen főcímdal megalkotása során.  

Az írónő/színésznő a Fleabag sikerét követően sem tétlenkedik, hiszen másik, szakmai és közönségsikert elért szériája, a Killing Eve forgatókönyvéért is felel, ellenben a pandémia következtében a forgatás és a negyedik évad bemutatása is mindenképpen 2021-re tolódik el, a tervek szerint. A történetben Sandra Oh és Jodie Comer karakterei játszanak macska-egér játékot egymással, míg egyikük menekül a másik üldözi. A sorozat egyébként Luke Jennings krimi stílusú könyvsorozatán alapszik, mindkét főszereplő, mint Oh, mind Comer számos díjat seperhettek be a sorozatban nyújtott alakításukért.  

Phoebe Waller-Bridge szűkszavúan nyilatkozik magánéletéről, ám azt tudni lehetett, hogy a szintén író és rendező Martin McDonagh-val alkottak egy párt 2018-ban, ám jelenleg egyedülálló. Saját bevallása szerint ateista, aki a korai éveiben egyszerűen nem tudta eldönteni miben is higgyen, így csak ugrált vallásról vallásra. A színésznő ellenben még mindig csak 35 éves, azonban izgatottan várjuk, milyen új alkotásokkal rukkol elő a jövőben.  

És akkor még a rókákról és a tengerimalacról még szó sem esett... 

Források: https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2019/jun/30/phoebe-waller-bridge-fleabag-sorry-family-put-in-spotlight 
https://ew.com/tv/2019/08/08/fleabag-season-2-phoebe-waller-bridge-reason/ 
https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2019/dec/23/kneel-how-the-whole-world-bowed-down-to-fleabag-and-her-hot-priest 
https://www.theguardian.com/books/2019/nov/09/phoebe-waller-bridge-alternative-ending-fleabag 
https://www.southbankcentre.co.uk/whats-on/134540-phoebe-waller-bridge-fleabag-scriptures-2019 
süti beállítások módosítása
Kulturpunktúra