Kulturpunktúra

2022 filmnaptár - dióhéjban

2022. január 03. - norciuszcolombus

Habár a 2021-es év Adam McKay-jel bezárólag erős évet zárhatott nem csupán minőségben, de anyagilag is, amit a számok is alátámasztanak. A 2020-as pandémia időszak mozilátogató kedve jócskán alulmaradt az elvárttól, hiszen az esztendő legtöbb bevételt hozó amerikai filmjének dicsőségével a Bad Boys 2 büszkélkedhet, a maga közel 200 millió dolláros profitjával, összehasonlításképp ez az összeg megegyezik a Nolan-féle Tenet gyártási költségével. Ezzel szemben jól példázza, hogy a kedv és a színvonal is a tavalyi évre megnőtt, hiszen a Marvel atombombának köszönhetően a top 10 legtöbb bevételét hozó amerikai film között 5 bizony a franchise égisze alatt készült, több, mint 1 milliárd dollárt összegereblyézve a mozipénztáraknál.  
No de, Spiderman ide, Venom oda, az idei összeállításban nem fog szerepelni sem Wakanda, sem Morbius, de még Batman sem. Inkább lássuk azokat az ígéretesnek tűnő darabokat, amelyekért maximális biztonság mellett, még akár a szomszédos filmszínházba is megéri elsétálni 2022-ben. 

Moonfall  

Ha annyit mondok, a darab rendezője Roland Emmerich, itt be is fejezhetném az elemzést, és jó éjszakát kívánva sétálnék a hűtőig, hogy felbontsak egy jó üveg bort. Miért is? Nos, akik eddig még nem voltak ismerősek a híres rendező nevével, azok ezen sorok után biztosan meg fogják jegyezni. 
A film akár Armageddon allegóriájaként is leírható, hiszen a történet szerint a Hold ismeretlen okból kifolyólag letér pályájáról és egyenesen a Föld felé száguld, előidézve a világvégét. Két asztronauta és egy összeesküvés hívő összefog, hogy megakadályozza a becsapódást, vizsgálataik során pedig arra a következtetésre jutnak, hogy a Hold nem az, aminek tűnik.  
A történetben az Oscar-díjas Halle Berry, a remek Patrick Wilson, a szorgalmas Michael Peña, és a tényleg mindenben szerepet vállaló Nicolas Cage Donald Sutherland is részt vállalt. Itt pedig megragadnám az alkalmat és visszakanyarodnék ahhoz a fontos tényhez, miszerint a darabért Roland Emmerich felel. A rendező az a katasztrófafilmeknek, mint Michael Bay az akciófilmeknek. Emmerich felel ugyanis többek között a már említett Armageddon-ért, a Függetlenség napjáért, a Godzilla-ért, a Holnaputánért, de még a 2012 című filmekért is. A recept adott, és talán szöges ellentéte lesz mindannak, mint amit a Don’t Look Up-ban láttunk. De kit érdekel a realitás, ha szórakozni akarunk? 

Ha pedig nem érdekel minket a film előzetese, hanem inkább a nyitó 5 percet néznénk meg, azt is megtehetjük. A Moonfall idén februárban érkezik a mozikba.

 

Last Looks

A születésnapját január 3-án (instalányunkkal, Florence Pugh-val együtt) Mel Gibson látott már szebb napokat. A 90-es évek megasztárjaként azonban mára csupán halovány emléke önmagának, részben magánéleti botrányai miatt, ám tehetségét senki sem vitathatja a filmszakmán belül. 1996-ban pedig bebizonyította, hogy “csapnivaló színész”, hiszen mint legjobb rendező emelhette magasba, alig 40 évesen az Akadémia Arany Szobrocskáját a Rettenthetetlen című filmért cserébe, amit Robert Zemeckis nyújtott át neki.

“Most, hogy a kezemben tarthatom ezt az arany fiút, most döbbenek rá igazán, hogy a színjátszás az, amit inkább szívesen csinálnék” - hangzott el köszönőbeszédében. 

A zajos, szintén Oscar-jelölt Apocalypto-t követően Gibson kis szünetet tartott, és később, a 2010-es Jodie Foster rendezte furcsa, ám remek The Beaver-ben tűnt fel ismét. Az idén februárra tervezett thriller, a Last Looks-ban Gibson olyan nevek mellett fog szerepelni, mint Rupert Friend, Morena Baccarin, Charlie Hunnam és Dominic Monaghan. 
A film Howard Michael Gould azonos című, bestseller regénye alapján készült, a rendezői teendőkért pedig Tim Kirkby felel, az előzetes során pedig élvezettel hallgatjuk az angol Charlie Hunnam amerikai és az amerikai-ausztrál származású Mel Gibson brit akcentusát. 

A filmet idén februárban kezdik el vetíteni.

Bullet Train  

David Leitch karrierjét annyiban összefoglalhatjuk, amennyit a Deadpool 2 intro-jában mondanak róla: ő az egyik csávó, aki miatt kinyírták a kutyát a John Wick-ben. A Bullet Train-ről elsősorban annyit kell tudnunk, hogy a történet a népszerű japán író, Kōtarō Isaka történetén alapszik.  
Másodsorban pedig annyit, hogy Leitch összecsődített minden színészt, aki ma számít, így Brad Pitt-et, Joey King-et, Aaron Taylor-Johnson-t, Zazie Beetz-t, Sandra Bullock-ot, aki Lady Gaga helyett ugrott be, de még a zenei karrierjéről ismert Bad Bunny-t is.  
A sztori öt bérgyilkos történetét meséli el, akik a vonaton utazva rájönnek, hogy egyéni feladataik összefüggésben állnak.  
A film érdekessége, hogy a karrierje kezdetén még kaszkadőrként dolgozó Leitch Brad Pitt dublőrjeként működött közre, David Fincher rendezésében, a Harcosok klubjában. A Bullet Train forgatásán azonban Pitt-nek nem volt dublőre, így az akciófilm forgatása során látható izgalmas, és néhol veszélyes jelenetek mindegyikén őt láthatjuk viszont. A Bullet Train az ígéretek szerint idén júliusban kerül mozikba.
Mivel a filmnek még nincs előzetese, így a filmben is szereplő, sokoldalú színész Michael Shannon interjúját láthatjuk. A filmről 6:00-nál beszél röviden. 

The Man from Toronto

Woody Harrelson-nal épp a minap néztem újra az egyik kedvenc limonádé filmemet, a Friends with Benefits-et, és miközben tudatosult benne, hogy Harrelson karaktere egy mondatban is érdekesebb, mint Gluck rendezésében a középszerű karakterek párosa, úgy vajon a film hibája, a forgatókönyv vagy a cinematográfus miatt van? Nem az a kérdés, hogy miért van, hanem hogy bármennyire rövid is a játékidő, Harrelson bármihez is ér, arannyá változik.  
Az Oscar-jelölt színész lassan 40 éve van a pályán, ám korán sem tétlenkedik, ennek egyik ékes bizonyítéka a The man from Toronto. Az akció-vígjátékban Harrelson mellett feltűnik Kevin Hart, Kaley Cuoco és Ellen Barkin is, a filmet pedig az akció-komédiákban jártas Patrick Hughes rendezi, aki olyan filmekért felel, mint az The Expendables 3 vagy a The Hitman’s Bodyguard és annak folytatása, a The Hitman’s Bodyguard’s Wife.  
A film előzetes híján szintén kilóg a sorból, ám Harrelson felismerése még évek múltán is mosolyt csal az arcunkra, idei filmelőzetes ide vagy oda.  

Everything Everywhere All At Once 

Felsorolásunk talán gyöngyszeme ez a darab. A film a szememben már akkor zöld utat kapott, ahogy a közösségi médiában pár hete megláttam, hogy a film a független filmes stúdió, az A24 égisze alatt fog készülni. A filmgyártó, ami olyan filmekért felel, mint az Oscar-díjas Moonlight, a szintén Oscar-díjas Room, a Midsommar, az Ex Machina, az Amy, az Uncut Gems és még sorolhatnánk. 
Az Everything Everywhere all at once nem sokat árul el az előzetesében, de elegendő információt kapunk arról, hogy bizony brutálisan érdekes lehet. A történet szerint egy idősödő bevándorló nő egyedül azzal mentheti meg a világot, hogy a különböző dimenziókban leélt életével kapcsolatba kerül. Áh unalmas? Láttam már? Inkább nem nézem meg? Na jó!  
Azzal sem győzhetlek meg, hogy a két csodafigura Anthony és Joe Russo kezei is benne vannak a dologban? Tudtam, hogy vevő vagy az alkura! 
A The Daniels rendezői néven futó Daniel Kwan és Daniel Scheinert korábban szintén az A24 oltalma alatt hozták össze a rendkívül fura, kritikai sikert aratott Swiss Army Man-t. A főbb szerepekben a mesés Michelle Yeoh-t és Jamie Lee Curtis-t is láthatjuk. A tervek szerint 2022 márciusában érkezik a mozikba az Everything Everywhere All At Once.  

Érdekelnek a filmek? Még inkább, csak okosan akarsz dobálózni pár filmes idézettel? Látogasd meg és kövesd az Insta Kulturpunktúrát is! 

süti beállítások módosítása
Kulturpunktúra