2021. júl 20.

J.J. Abrams - Út az Arany Málnától az Emmy-ig

írta: norciuszcolombus
J.J. Abrams - Út az Arany Málnától az Emmy-ig

J.J. Abrams-nak - ha fogalmazhatok így szemérmetlenül - csak megszületni volt nehéz.

Ez nem csupán az irigység és a tisztelet mondatja velem, hanem a józan ész is. A filmmogul New Yorkban egy középosztálybeli családba született bele, ahol mindkét szülő a filmiparban tevékenykedett producerként, és a testvére, Tracy később szintén forgatókönyvírással kezdett el foglalkozni. Felmerül a kérdés? A kis J.J.-ből vajon mi lesz majd, ha felnő? Persze, hogy filmes. 

Forrás: ROBERT HANASHIRO, USA TODAY

“Sokkal fontosabb, hogy kimenj a nagyvilágba, és megtudd miről készíts filmet mintsem, hogy tudd, hogyan készíts filmet.” 

A most is csupán 55 éves rendező, író, producer, filmmogul, J. J. Abrams egy tucat Emmy-díjjal és a létező legsikeresebb sorozatokkal a háta mögött is a fent olvasható legjobb tanácsot filmesek számára az édesapjától kapta. Abrams karrierje egy hektikus, ám határozottan felfelé ívelő karriert írt le az elmúlt közel negyven évben, ami nem mindig törekedett a tökéletességre, ám annál szerethetőbb és felismerhetőbb lett a munkája.  
Első forgatókönyvét alig 24 évesen dobta össze Taking Care of Business címmel (magyarul Filofax avagy a sors könyve címmel) és adta el egyetemista évei végén. A darabban maga, a nemrég elhunyt Charles Grodin és Jim Belushi játszotta a főszerepet, ami határozott erős kezdésnek számított Abrams karrierjében, a kritika és a nézők sem kedvelték a filmet, sőt volt olyan, aki egyenesen unalmasnak titulálta.  
A következő projektjében a Regarding Henry-ben már Jeffrey Abrams néven futott, a filmben pedig ismét két nagy szupersztárt sikerült beszereznie, mégpedig Harrison Ford-ot és Anette Benning-et. A darab érdekessége pedig, hogy a film zenéjét nem más szerezte, mint maga a zeneisten, Hans Zimmer. Habár a közvélemény így is zömében negatívan fogadta a filmet, a mozi pénztáraknál sikerült 50 millió dollárt összegereblyézni, az ekkor alig 25 éves Abrams-nak.  

“Mielőtt beszéltünk volna egymással, J.J. és én, elolvastam a forgatókönyvet, és tetszett az, ahogy a karaktert ismét életre keltette...hiába 25 évvel ezelőtt is dolgoztunk együtt, az egyik első munkája során, a Regarding Henry-ben, és mindig is csodáltam J.J. munkáját.” - Harrison Ford J.J. Abrams-ról a Star Wars: The Force Awakens kapcsán 2015-ben 

Habár szorgos filmmunkáira igen büszke lehet Abrams, 1998-ban egy kicsit hátat fordított a filmiparnak - az Arany Málna-díjas Armageddon után én is ezt tettem volna - hogy átevezzen az akkor még cikinek számító televíziózás hajójára, Ron Howard-dal karöltve, így a Touchstone Pictures égisze alatt került műsorra a Felicity című drámasorozat. Keri Russell csúcsformáját hozta a rövidke életű széria során, hiszen nem csupán Abrams fürödhetett kritikai sikerben és jópár Emmy-díjban, de Russell egy Golden Globe-díjat zsebelhetett be rögtön az első évadban való teljesítményéért cserébe. 
Abrams a sorozat alapjául saját egyetemi éveiből merítette az ihletet, Felicity karakterét pedig egy, a kampusra járó diáklányról mintázta.  

Forrás: Tom Shone/ The Sunday Times UK 

“Ez a lány zseniálisan rajzolt, ám az érettséginkkor rádöbbentem, hogy soha nem beszéltem vele két szót sem. Így megmondtam neki, hogy szerintem remekül rajzol és nagyon tetszik, amit csinál. Persze úgy nézett rám, mint egy bolondra a banketten, és zavartan csak annyit mondott: köszi” - J.J. Abrams 

A televíziózás képét túlzás nélkül állíthatjuk, hogy teljesen átformálta a nagysikerű Alias és a még nagyobbat robbanó Lost sorozatok által.  
Az Alias a Felicity utószeleként lovagolta meg a tévéképernyőket, igazából Abrams bevallása szerint a sorozat körvonala egyik írói meetingen a Felicity kapcsán merült fel. Az Alias a kor erős női karakterekről szóló sorozatai mellett cseppet sem vallott szégyent, sőt. Az akkor rendkívül népszerű Buffy a vámpírok réme, a Xena vagy a James Cameron alkotásában készült, méltatlanul rövid életű Sötét angyal sorozatok közül talán az Alias az, amire ma a legtöbben emlékeznek, és aki a legtöbb sztárt kitermelte. Csak néhány nagy név, aki felbukkant a sorozatban kezdve a főszereplő Jennifer Garner mellett Bradley Cooper, Michael Vartan, Isabella Rossellini, Angela Bassett és Gina Torres is tiszteletét tette az évadok során.  

“Lényegében nem teljesen Felicity karakteréből alkottuk meg, de emlékszem, hogy az írószobában ültünk valamikor a harmadik évad forgatása közben, és bámultuk egymást. Kínomban csak annyit tudtam mondani: Tudjátok mi lenne elképesztő? Ha kiderülne Felicity-ről, hogy egy kém. A legrosszabb, hogy a meeting-en mindenki azt hitte, viccelek.”  - J. J. Abrams

Az alkotók egy kis idővel később Abrams vezetésével forgatták le az Alias pilot epizódját, ami 2001. szeptember 30-án debütált az ABC csatornán. A sorozat borítékolhatóan bombasiker lett szupersztár státuszba helyezve Garner-t és a létező minden filmes díjból zsebelt be egyet-egyet, így Golden Globe-, SAG-, és számtalan Emmy-díjat és jelölést mondhatott magáénak az öt évad alatt. Az Alias nem csupán könyvsorozatot, de egy videojátékot is kitermelt az évek alatt, így ma már minden idők egyik legsikeresebb sorozataként tartják számon.  

“Megérdemel mindent, amit csak elér az életben, tényleg mindent.” Philip Seymour Hoffman J.J. Abrams-ról. 

Visszatekintve 2004-ben a televíziózás fordulóponthoz érkezett. A nagyobb sitcomok közül a legtöbb véget ért, és a Jóbarátok utáni űrt próbálták kitölteni, aminek hátán talán egyedül a How I met Your Mother tudott felkapaszkodni, ám a változás nem csupán a véget, de a lehetőséget is jelenti egyúttal.  
Sok ikonikus és borzalmasan sikeres sorozat vette ekkor kezdetét, amik merőben más hangulatban és narratívával készültek, mellőzve az alánevetős poénokat. Csak néhány a nagyobb szériákból, amelyek 2004-ben kezdődtek: 
- Törtetők 
- Született feleségek 
- Dr. House 
- The L Word 
- Ments meg!  
- CSI 
- Lost 

Ez talán több volt, mint néhány széria, de az utolsó az, ami miatt fel kellett sorolnom, hogy kontextusba kerüljön. A Lost több szempontból is korszakalkotó volt, hiszen nem csupán a katasztrófa filmeket megszégyenítő igényességgel került adásba szinte az összes epizód, de a pilot epizód rekordot is döntött, hiszen minden idők legdrágább gyártási költséggel rendelkező bemutatkozó része lett a maga 14 millió dolláros büdzséjével. De ha már a kontextusoknál tartunk, nézzük meg, hogy hány kasszasiker filmet forgathattunk volna ebből az összegből: 
 
- Rocky /1976/ (gyártási költség közel 1 millió dollár /infláció figyelembevételével 4,3 millió dollár/ - bevétel 225 millió dollár /infláció tekintetében közel 1 milliárd dollár/) 
- Lost in Translation /2003/ (gyártási költség 4 millió dollár - bevétel 118 millió dollár) 
- a kedvencem a felsorolásból: The Blair Witch Project /1999/ (gyártási költség 500 000 dollár - bevétel 249 millió dollár) 
Paranormal Activity /2007/ (gyártási költség: 15 000 - bevétel 193 millió dollár) 
Mad Max /1979/ (gyártási költség 300 000 dollár - bevétel 100 millió dollár) 
Get Out /2017/ (gyártási költség 4,5 millió dollár - bevétel 125 millió dollár) 
Napoleon Dynamite /2004/ (gyártási költség 400 000 dollár - bevétel 46 millió dollár) 
The Full Monty /1997/ (gyártási költség 3,5 millió dollár - bevétel 258 millió dollár) 

Kicsit kiszaladtunk a keretből, de megközelítőleg az alábbi filmek gyártási költségei fedezik a Lost pilot epizódjának kiadásait. Az összbevételt nem összesítettem, de a számok magukért beszélnek, nem beszélve arról, hogy hány Oscar jött ki a 14 milliónkból.  

Forrás: Mario Perez/ABC/Getty Images

“A Lost befejezése nagyon sokakat érdekelt. Megannyi beszélgetést hallottam arról, hogy úristen mi a vége? Aztán a kérdező inkább azt mondta, ne, inkább nem akarom tudni. Ez az, amiben más. A néző akarja tudni a végét, de mintsem, hogy mástól hallja, inkább ki akarja érdemelni azt, hogy megnézheti.” 

A Lost szinte minden nézettségi rekordot megdöntött, a kritikusok, a szakma és a nézők is elismerően nyilatkoztak a sorozat narratívájával kapcsolatban. Számtalan díj és Evangeline Lilly felfedezése is a számlájára írandó, a sorozat pedig a lehető legmegosztóbb befejezést kapta, ami 2010-ben egy sorozathoz elképzelhető lett volna. A sorozatot többen úgy írták le, mintha az A legyek urát kereszteznék a Survivor-rel...van benne valami.  

2010-re Abrams már egy Star Trek rendezésen is túl volt, ami egy rendkívül jövedelmező vállalkozásnak bizonyult, ám még egy csillag váratott rá a Star Wars: The Force Awakens kapcsán. Abrams-ra nem kis nyomás nehezedett, amikor igen mondott a saga folytatására, hiszen adott karakterekkel kellett dolgoznia és megteremteni hasonló és szerethető karaktereket, akikért a néző felkel a fotelből, és elsétál a moziig, hogy megnézze a folytatást. Hat évvel később kijelenthetjük, hogy remek munkát végzett, hiszen nem csupán a hetedik, de a kilencedik rész rendezését is rábízták, habár mint később bevallotta, hogy az utóbbit Lucas unszolására vállalta el.  

“Már jóval korábban tudtuk, hogyan fog végződni ez a trilógia. Tudtuk, hogyha rendesen végezzük a dolgunkat egy érzelmekkel teli befejezést kapunk. Érdekes módon pontosan ennek a filmnek az első felvonása volt a legnehezebb, úgy értem az egész kihívásokkal teli volt, de olyan volt, mint egy kirakósjáték, hogy eljussunk a végkifejletig.” 

Forrás: Lucasfilm

Abrams a magánéletét tekintve szöges ellentéte a nyilvános szereplésével, hiszen 1996 óta házasságban és feleségével három gyermeküket nevelik Los Angeles-ben. Habár mostanában nem sokat dolgozik, hisz megteheti, ellenben nem áll le, hisz következő drámasorozata az HBO gyártásában forog, és a soron következő Mission Impossible hetedik és nyolcadik részében is produceri szerepet vállalt, így biztosan találkozni fogunk még J. J. Abrams nevével.  

“Az írás minden egyes feladattal, csak nehezebb lesz, mindig össze vagyok zavarodva, ha egy új forgatókönyvön dolgozom. Sosem tudom azt, hogyan fog működni a dolog, de a kulcs azt hiszem a kíváncsiság. A jó kérdéseket kell feltenni, és érdemesnek, elég jónak kell lennie arra, hogy leírd a sztorit.” 

Ha az írás helyett szívesebben olvasnál, ne hagyd ki ezeket sem! 

Filmipar I.

Filmipar II.

Milyen illatú az univerzum közepe?

A flegma perfekcionista - Taika Waititi 

A nő, aki dögössé tette a papokat

Milyen filmeket nézzünk az űrben?

Szólj hozzá