Kulturpunktúra

A Marvel Univerzum titkos tagjai - "It's Arrested Development"

2020. szeptember 05. - norciuszcolombus

Egy dolgot le kell szögeznünk: ez a sorozat többet jelent számomra, mint bármi. (Igen, van életem.) Minden idők kedvenc sorozata számomra, és nincs az az entitás, aki holmi Trónok harcával, valami Stranger Things-szel, vagy esetleg Watchmen-nel felül írná a rajongásom. Szóval, igen érzékeny téma ez számomra, és bármilyen a sorozat elleni támadást személyes sértésnek veszek. Sosem láttam ezt, szóval annyira nem lehet jó: mondhatnád. Én viszont visszakérdeznék: megmutatnád, kérlek azt a sziklát, amely alatt az elmúlt 17 évet töltötted?  

Kezdjük az egészet egy televíziós találós kérdéssel: melyik az a sorozat, amely magában foglal minimum 2 Oscar-díjat, 1 Golden Globe-díjat, minden idők legtöbb bevételét hozó filmjét, minden idők legszórakoztatóbb szuperhősét Scott Pilgrim-etBoJack Horseman-t, legalább egy Blue Man-t, Liza Minnelli-t, Charlize Theron-t, Ben Stiller-t, Ron Howard-ot és egy hip hop banda indította pert, és amely 16 évig volt jelen a televíziózásban, annak ellenére, hogy csak 5 évadot élt meg? Nos? Igen kitaláltátok. Ez bizony az Arrested Development, magyar fordításában Az Ítélet: család...én sem értem a fordítást, vagyis csak részben... 

 

unnamed.jpg

Forrás: 20th Century Fox

2002-őt írunk, amikor a televíziózást a Jóbarátok és a Vészhelyzet uralta, Dan Brown A Da Vinci-kód-ja még meg sem jelent, és Ron Howard friss, fényes Oscar-díját tarthatta a kezében a 74-dik Oscar-gálán, mint a legjobb rendező. Valahol a Filmakadémia party-ján lecsúszott utolsó feles és a Fox Television-nel való tárgyalás közben juthatott eszébe Howard-nak az a korszakalkotó ötlet, ami a mai televíziózásra és a sorozatok készítésére jellemző. Vegyünk fel egy sorozatot, ami olyan, mintha valaki a kezében tartaná a kamerát, néha beremeg, és néha elhomályosul, mintha egy reality műsort néznénk, ezzel megalkotjuk a mokumentary stílust, ami olyan, mintha egy dokumentumfilmet néznénk, de idő közben rájövünk, hogy mégsem. Ez az egyetlen innovatív kivitelezés, amelyet a sorozat elsőként képviselt, az évtized végére teljesen megszokottá vált, hiszen sok más sikeres széria átvette, mint például a hosszú életű Modern család, A hivatal, Felhőtlen Philadelphia, a Fleabag, a Városfejlesztési osztály vagy a Balfékek.  

A sorozat alapötlete pedig ennél végtelenül egyszerűbb volt: vegyünk egy diszfunkcionális családot, a Bluth famíliát, akik teljesen széthúznak egymástól, viszont amikor a családfőt sikkasztásért börtönbe zárják, a legidősebb fivérnek, Michael-nek nem marad más választása, hogy a manipulatív, anyagias és önző családját, fiával George Michael-lel – igen, ez a neve, de talán csak egy poént hoztak ki belőle a sorozat alatt - együtt összetartsák, hol több, hol kevesebb sikerrel. A főbb szerepekben láthatjuk az idő közben szép karriert befutott Jason Batemen-t, a zseniális Will Arnett-et (GOB), a többszörös Emmy-díjas Tony Hale-t (Buster), a Grammy-díjra is jelölt írót/színészt, David Cross-t (Tobias Fünke), emellett olyan hírességek is feltűnnek az évadok során, mint Liza Minnelli, Ben Stiller, Carl Weathers, Judy Greer, Charlize Theron vagy Amy Poehler. Ron Howard a sorozat megírásával a Balfékekért (Community) is felelős Mitch Hurwitz-t bízta meg, aki pedig tökéletesen kivitelezte azt.  

55uw4ll.jpg

Forrás: 20th Century Fox

A szituációs komédiák, mint például a Jóbarátok, a Seinfeld, vagy az Agymenők úgynevezett multi-camera módszerrel kerülnek felvételre, amely sokkal tradicionálisabb vonal a televíziós komédiák készítése során. Lényegében egy-egy jelenet felkészülése három-négy napot vesz igénybe, az ötödik napon pedig, akár egy színházban, élő közönség előtt veszik fel az epizódot. Ez lényegében a szituációs komédiák lényege. Ami számít: az adott pillanatban az adott jelenetre a közönség által adott reakció. Az addig bevett szokást - hiszen emlékezzünk, még csak 2003-ban járunk - teljes egészében lesöpörte az asztalról az Arrested Development, és nem az adott szituációra adott reakció volt a lényeg, hanem a sok, apró rész és jelenet, ami az egészet adja. Ez a single - camera felvétel, ahogy például a Modern család is készült. A sorozat inkább olyan, mintha egy filmet néznénk, és a kis egészek adják a nagyobb képet. Az eltérő módszer, a single-camera használata az utóbbi évtizedben hatalmas szárnyra kapott, és ma már meghatározza a hétköznapi televíziózás stílusát.  
Az Arrested Development pilot-ja 2003-ban került adásba a Fox égisze alatt, és azonnal zöld utat kapott a folytatáshoz. A szokatlan stílus merész vállalkozásnak bizonyult, még a stáb sem tudta, mit várjon el a forgatástól. Mitch Hurwitz, a sorozat írója kedvesen emlékszik vissza, hiszen az első epizód felvétele után, az akkor még nem annyira ismert, Jason Bateman-től kapott egy hívást, aki őszintén csak annyit mondott:  
 
Wow, ez elég jó volt, meg vagyok lepődve.” 

Az Arrested Development-hez viszont senki nem fűzött nagy reményeket az akkori televíziózást számításba véve, mert a széria elhagyta a hagyományos elemeket, és a nézők komfortzónáján kívül lépett, ami merész, egyben rizikós vállalkozás is. A legnagyobb vonzerő pedig pontosan ebben rejlett, hiszen sem a nézők, sem a sorozat nem vette magát komolyan, a széria pedig saját magából táplálkozott.  
Az úgynevezett running-gag, azaz egy olyan poén, vagy humorforrás, amely végig kíséri mind a sorozatot, mind a karaktereket, szintén egyediként hatott, hiszen a futó poénok listája a sorozat során hosszú túl hosszú. De íme pár példa: 

88a8d2047314686baf6647fb8d9f0df5.jpg

Forrás: Entertainment Weekly online/ew.com

A főcím, ami összefoglalja a sorozat lényegét; a fagyasztott banán stand, ami a Bluth család egyetlen tényleges bevételi forrása lesz; Bob Loblaw (összeolvasva Bablabla), a komoly ügyvéd, aki a harmadik évad során tűnik fel a család védőügyvédjeként; Gene Parmesan, a magándetektív, aki a legváratlanabb helyeken bukkan fel, Lucille Bluth, az önző családanya legnagyobb meglepetésére; Buster, a neurotikus fivér, akit váratlan pánikrohamokat produkál, és a kék területet hiszi a térképen szárazföldnek, annak ellenére, hogy kartográfiát is tanult; és a legfontosabb futó poén pedig maga a narrátor, Ron Howard, aki külső szemlélőként meséli el a történéseket, humorral és szarkazmussal kiegészítve.  

A sorozat sok kezdő színésznek kezdő lökést Hollywood felé, ahogy a főszereplőknek, ám ha kicsit szemfülesebb nézők vagyunk – no nem annyira figyelmes, mint én - akkor feltűnhet, hogy már a pilot epizódban látunk valami szokatlant a főcímet követően: Directed by Anthony and Joe Russo. Hm...honnan is olyan ismerős ez a név? Vajon honnan is? Nos, segítek egy kicsit.  

A rendező páros - a Coen, a Safdie és a Watchowski fivérekhez testvérekhez hasonlóan - zömében együtt dolgozik, Russo-ék emellett többízben közreműködtek Hurwitz-zal, nem csupán az Arrested Development, de a Community és a rövid életű Running Wilde sorozat kapcsán is. No, de nem ezért fogjuk megjegyezni őket, hanem azért, mert a páros minden idők legsikeresebb rendezőpárosával beírták magukat a filmtörténelembe. Az általuk direktorált filmek összebevétele meghaladja a 6 milliárd dollárt, náluk pedig csak egyetlen rendező tudott sikeresebb lenni, nem más, mint maga Steven Spielberg. Nem árulok el zsákbamacskát, ha elmondom, hogy a Marvel Univerzum ügyeletes rendezőivel van dolgunk, mivel nem csak az Amerika kapitány: A tél katonája, az Amerika kapitány: Polgárháború, de a Bosszúállók eposz utolsó két darabja, a Végtelen háború és minden idők legtöbb bevételét produkáló, Végjáték című filmekért is ők felelnek. Érdekesség, hogy Anthony eredetileg jogot hallgatott, míg Joe angol irodalmat tanult az egyetemen, ám saját bevallásuk szerint gyerekkoruk óta megszállott filmrajongók voltak. Russo-ék innovatív ötletekkel álltak elő a sorozat rendezése során, így például a sorozat narrátora, Ron Howard segítségével hosszú jeleneteket tudtak lerövidíteni, illetve a flashback, vagyis visszaemlékezéses jelenetekkel tudtak kreatívan bemutatni egy-egy történést, ezzel költséghatékonyabbá is téve a forgatást is, ezekkel a trükkökkel pedig le tudták rövidíteni az amúgy 40-50 oldalas pilot epizódot 25-30 oldalra. 

“A karrierünk kezdetén ismeretlen filmkészítők voltunk, az egyetlen egy film, amit fel tudtunk mutatni, csak egy ember kedvelte: Steven Soderbergh... az Arrested Development során pedig egy célunk volt, hogy szándékosan igénytelennek és rossznak látszódjon az egész.” 

 

5hok1hj2ce121.png

Forrás: reddit.com

A rendező páros szemmel láthatóan sokat köszönhet a sorozatnak, melynek tanúbizonyságot is adtak, hiszen a Marvel filmek során is észrevehetünk egy-egy utalást - easter egg-et - az Arrested Development-re.  
Bluth család hajdani gazdagságára, amelynek látszatát kétségbeesetten próbálják fenntartani, egyetlen egy tárgy emlékeztet, a sorozat emblematikus eszköze, a lépcsős kocsi. Ezt a járművet, pedig a szemfülesek észre is vehetik az Amerika kapitány: Polgárháború reptéri harcos jelenetében, ahol a háttérben találkozhatunk a Bluth Company fehér-kék négykerekűjével. 

anigif_sub-buzz-7902-1524940459-7.gif

Forrás:https://www.reddit.com/r/arresteddevelopment/comments/

Hajdanán, pár éve, amikor még a Végjáték moziba került, izgatottan vettem észre, hogy Gamora mögött az egyik jelenetben egy ismerős karaktert vélek felfedezni, a film stáblistája pedig bebizonyította, hogy igazam van, hiszen Russo-ék köszönetet mondtak az Arrested Development alkotóinak, hogy Tobias Fünke karakterét kölcsönadták egy rövidke időre. Tobias a sorozat egyik legszórakoztatóbb figurája. A doktor, aki újraélesztést végzett el egy emberen, akinek nem volt szívrohama, majd pedig a praxisát feladva színésznek áll, hogy megvalósítsa önmagát, emellett a sikeres performansz group, a Blue Man Group számára is elküldi a jelentkezését, ám arra várva, hogy bármikor jelentkezhetnek kékre festett testtel járkál naphosszat. Ez a kék figura pedig viccesen Taneleer Tivan, a gyűjtő kollekciójának egy darabja. A Russo Brothers pedig nem csak a karaktereket, de egy-egy Emmy-díjat is köszönhet a sorozatnak, hiszen az első évad során ők kaphatták meg az elismerést, a meme-ből ismert Robert E. Weide-ot is megelőzve. Emellett a sorozat számos jelölést is tudhat magáénak, a legemlékezetesebb talán az, hogy az első évad rögtön a legjobb komédia kategóriájában győzedelmeskedett, ahol Hurwitz a köszönőbeszédében csak egyet kért a közönségtől: 

“Csak nézzétek meg.” 

A sorozat rendezői közül nem csak Russo-ék, de Patty Jenkins neve is ismerősen csenghet a szuperhősös filmek kedvelőinek, hiszen a Wonder Woman rendezésével bízták meg a direktort, ami kasszasiker lett, emellett Oscar-t hozott Charlize Theron-nak is, mivel A rém című mozi is szerepel a rendező filmográfiájában.  

1119-ctm-bluemangroup-web-1183447-640x360.jpg

Forrás:bluemangroup.com

Ezzel együtt a színészek számára is ugródeszkát jelentett a sorozat, hiszen Michael Cera minden idők legalulértékeltebb és legviccesebb szuperhős szerepét ölthette magára Scott Pilgrim személyében - Edgar Wright rendezése minden pénzt megér -, Will Arnett karizmatikus hangja pedig a sikeres, felnőtteknek szóló sorozat, a BoJack Horseman szerepében ismét életre kel, amely 6 évadot élt meg. 
Az Arrested Development a siker és a díjesők ellenére csupán 3 évad után lekerült a Fox csatornájáról, és parkolópályára került. A hosszú évek alatt a sorozat kultuszstátuszt kapott, hiszen a televíziózás és a nézők is felnőttek a sorozathoz. A streamingszolgáltatók sikerének atomrobbanáshoz hasonló népszerűsége szintén csak segítette a sorozat újraélesztését, így kaphatott helyet a Netflix kínálatában a széria, immáron a szolgáltató saját gyártású sorozataként. A negyedik évad zömében pozitív fogadtatásban részesült, emellett három Emmy-jelölést is begyűjtött. A sorozat kronológiájában viszont merőben eltér a prezentálás, hiszen a történet epizódjai nem feltétlenül követik egymást időben, sokkal inkább egy-egy karakterre fókuszálnak, ezzel is csavarva egyet a sorozat megszokott dinamikáján.  

Akárhogy is, az “új” évadok megjelenésével - a negyedik és ötödik évad - a széria óhatatlanul párhuzamba kerül saját magával. Az első három évad után, ahol okos poénokat hallhattunk hülye emberektől - ellentétben az Agymenőkkel, ahol hülye poénokat hallhatunk okos emberektől -, a magasra helyezett lécet az alkotók és a sorozat nem ugorja meg saját magával szemben, bármennyire is izgalmas a történet a negyedik és ötödik évad során, a kivitelezés pontosan ebbe a csapdába esik: a széria önmaga paródiájává válik, néhol szétesik a történet, habár a karakterek a maguk módján, de szerethetőek maradnak.  
Ezzel szemben, minden hibájával együtt a cult-following szele messze nem kerülte el az Arrested Development-et, hiszen az idő múlásával egyre többen fedezik fel maguknak a Bluth család diszfunkcionális kapcsolatát. A lista túl hosszú, hogy miért is érdemes belenéznünk, ha eddig még nem tettük, kezdve azzal, hogy a stílusa a Marvel rajongókat is megihlette... 

...ahogy, magát a Star Wars-saga rajongóját, Ron Howard-ot is... 

...de még a Trónok harca fanok is ismerik … 

….és ez az, ahogy kedvet csinálunk egy sorozathoz.   

U.i. A sorozat pedig tényleg pereskedni kényszerült 2003-ban a Fox-szal és az alkotókkal szemben, hiszen az 1988-ban alakult Arrested Development nevű hip-hop banda beperelte őket a névhasználat miatt. Az ügy csendben zajlott le, ahol egy meg nem nevezett összeg került kifizetésre a banda számára. Nem is lenne magához hű a sorozat, ha nem tenne erre is egy utalást (Season 3, Episode 13) 
süti beállítások módosítása
Kulturpunktúra